Azorai 2021. Santa Maria sala

Manoma, kad pirmasis Azorų salas 1427 m. pasiekė Diogo de Silvesas. Nors oficiali Azorų atradimo data yra 1432 m. rugpjūčio 15 d., kai Goncalo Velho Cabral atplaukęs įkūrė gyvenvietę ir suteikė salai Santa Maria vardą.

Šiandien mes kaip tik skrendam į Santa Maria.

16 kelionės diena, 2021-08-11

Santa Maria yra piečiausia salyno sala. Jos klimatas sausiausias ir čia didžiausias saulėtų dienų skaičius per metus.

Nors reklamuojama, kad iš devynių Azorų salų balto smėlio paplūdimiais gali pasigirti tik Santa Maria, bet realiai balto smėlio paplūdimiu salyne laikomas ir Porto Pim paplūdimys Faial saloje. Ir žinoma, tai ne Tailando ar Karibų jūros regiono pliažai, žodžio "balta" vertinimas čia šiek tiek kitoks. Tačiau kaip bebūtų, Santa Maria tikrai gali didžiuotis savaisiais 😎

Pamenate, San Miguel aprašyme minėjau, kad kiekvienai iš Azorų salyno salų yra priskirta kuri nors spalva? Taigi, Santa Maria yra geltona sala. Gali būti, kad būtent dėl tų balto smėlio paplūdimių.

06.30 val. Iš Ponta Delgada San Miguel saloje kylam su “SATA” avialinijomis. Tai vietinė ir vienintelė skrydžius tarp salų vykdanti aviakompanija.

Vasarą Santa Maria salą dar galima pasiekti "Atlanticoline" keltais, kurie taip pat kursuoja tarp visų salų. Tačiau žiemą, vienintelė galimybė yra lėktuvas.

Keltas į salą plaukia apie 3 val. Kadangi sala nedidelė, o saloje gerokai mažesnis nakvynės vietų pasirinkimas nei San Miguel saloje, tai daugelis šiai salai skiria vos vieną dieną. Mes ne išimtis. Jei plaukti su keltu, tai vien plaukimui pirmyn-atgal reiktų 6 val. !!! Manau, kad salos apžiūrai liktų per mažai laiko. Jei rinktis keltą, reikėtų spręsti ir nakvynės saloje klausimą 😉

Mūsų apsisprendimą išsprendžia tai, kad kelionę suplanavome labai anksti, prieš pusę metų. Dėl to, o dar ir dėl to, kad pasinaudojome "multicity" funkcija perkant bilietus, lėktuvo bilietų kaina nesiskyrė nuo kelto bilietų kainos. Šia funkcija verta naudotis "Sata" avialinijų tinklalapyje, kai planuoji aplankyti keletą salų ir tarp jų planuoji skraidyti lėktuvu. Tada kaina būna gerokai geresnė. Mūsų atveju, šios funkcijos pagalba, skrydis nuo San Miguel salos ir atgal, kainavo 60 eurų žmogui. Tiek pat būtų kainavęs ir kelto bilietas. O kadangi skrydis lėktuvu trunka vos 20 min., vietoj 3 val. plaukimo keltu, tai dvejonių nebuvo.

Santa Maria saloje leidžiamės apie 07.00 val.

Salos be transporto priemonės neapžiūrėsi: autobusų labai mažai, jie nevažiuoja iki daugelio lankytinų vietų. Galima pėsčiomis, bet tuomet salai reikėtų skirti tikrai daugiau nei 1 dieną.

Transportą saloje išsinuomoti taip pat nėra labai paprasta. Pasirinkimų labai mažai, o kainos labai aukštos, ypač sezono metu. Maža to, kai kurios kompanijos ne sezono metu netgi nedirba, t.y. jei planuoji kelionę iš anksto, jos gali net neatrašyti į užklausas.

Sala nedidelė, mes be bagažo, todėl buvom apsisprendę išsinuomoti motorolerį.

Bet jį gauti taip pat nėra paprasta. Rekomenduotina tai daryti iš anksto. Bet ir iš anksto, pasirinkimų labai mažai.

Internete radau gerų atsiliepimų apie "ParaisoRadical". Jie daugiausia nuomoja keturračius, organizuoja turus su jais. Bet taip pat nuomoja ir motorolerius.

Tačiau net ir žinant įmonės pavadinimą, gauti kontaktus nebuvo paprasta. Kontaktą pavyko užmegzti tik per "facebooką". Jei kam reikės, telefono numeris +351 962588940. Interneto puslapio ar elektroninio pašto, jie neturi.

Jie turi tik motorolerius su 50cc varikliais. Labai nerimauju, ar mums tokio užteks, nes mes dviese ant vieno motorolerio. Savininkas ramino, kad Santa Maria nėra aukštų ir stačių kalnų, todėl galingumo užteks. Bet užtat kaina labai gera, sutarėm vos už 20 eurų su dviem šalmais.

Nors jų būstinė yra Vila do Porto miestelyje-salos sostinėje, į kurią atplaukia keltai, tačiau jie labai paslaugūs, sako, kad visada prisiderina prie kliento, todėl motoroleris mūsų lauks oro uoste, kuris yra apie 3 km. nuo miestelio. Gražinti taip pat galėsime oro uoste, prieš pat skrydį, tik reikia suderinti laiką.

Dėl viso pikto, kaip atsarginį variantą, dar buvau pasižymėjęs ir „Pico-Sport“, kurie taip pat teikia motorolerių nuomos paslaugą. Telef. +351 292 622980. Kitų motorolerių nuomos kompanijų saloje man nepavyko rasti.

Viskas labai sklandžiai, lėktuvas nevėluoja, motoroleris laukia oro uoste.

Jis senas, neaiškios firmos, bet dėl to nesukame galvos.

Gal blogiau tai, kad neveikia ne tik spidometras, bet ir davikliai. Mes net nežinome kiek kuro yra ir kada jis baigsis 😟 Na gerai, kiek yra kuro sužinome atsidarę baką ir į jį pasižiūrėję-benzinas matyti, bakas pilnas 😊 Bet kaip sužinoti kada jis baigsis? Sala nedidelė, gal užteks 😋

Santa Maria sala yra kiek atokiau nuo kitų salų, todėl ją pasiekti kiek sunkiau. Greičiausiai dėl to, ji nėra ir tarp populiariausių renkantis, kurias salas aplankyti.

O be reikalo !!! Iškart pasakysiu, kad man tai viena iš labiausiai patikusių salų. O jei reikėtų rinktis gyvenamą vietą Azorų salyne, tai greičiausiai rinkčiausi būtent šią salą !!! 😍

Mėgstantys istoriją linkę aplankyti Švenčiausio Anjušo Teotoko koplyčią, kurioje 1493 m. mišiose dalyvavo pats Kristupas Kolumbas. Tuomet, atidaręs „Naująjį pasaulį“, grįždamas jis būtent šioje saloje jis sustojo papildyti vandens, maisto ir kitų atsargų.

Mes salos apžiūrą pradedame nuo Protected Landscape of Barreiro da Faneca, 37.000079, -25.122691.

Tai "Raudonoji dykuma".

Tai saugoma teritorija-vaizdingas kraštovaizdis. Labai daug ten nėra ką veikti. Mūsų atveju, čia buvo verta šiek tiek užtrukti tik dėl 2 priežasčių.

Pirmoji priverstinė. Dar neprivažiavus šios vietos, mūsų motoroleris ėmė judėti taip lėtai, kad to net nebepavadinčiau važiavimu 😲 Akivaizdžiai jautėsi, kad trūksta varikliui to galingumo. Skambinom savininkui ir klausėme ką daryti, juk tai atsitiko net ne į kalną važiuojant !!! Galingesnio jie neturi, gali pasiūlyti tik keturratį. Jis aišku ir gerokai brangesnis. Mums labiausiai gaila laiko, nes kol pakeisim, susirašysim popierius, prarasim daug laiko, o atvažiavom ir taip tik vienai dienai.

Kol žmona kalbasi telefonu, aš vis bandau įvairias "gudrybes". Galiausiai perprantu, kad vos pajutus, jog variklio galia krenta, reikia ne "gazuoti", o priešingai, atleisti "gazą" ir iškart vėl "užgazuoti". Jei nepavyksta iš vieno karto, pabandyti dar vieną kitą kartą. Motoroleris taip "atsigauna" ir ima "traukti" gerokai geriau. Nusprendžiam rizikuoti važiuodami toliau su juo, nekeisdami transporto.

Antroji priežastis, kodėl verta buvo užtrukti šioje vietovėje, "atėjo pati". Mes atvažiavome dar tik tekant saulei, todėl kraštovaizdis atrodė gana niūriai. Bet kol aiškinomės ir bandėme motorolerio subtilybes, saulė kilo vis aukščiau, savo spinduliais nušviesdama "dykumą" ir padovanodama puikių prisiminimų 👍

Važiuojame toliau. Nors gal ir ne taip greitai, kaip norėtume, bet judame jau visai neblogai, juk ne motokrose dalyvauti čia atvažiavome 😜

Visiškai netikėtai "atsimušame" į bažnytėlę, apie kurią ruošdamasis kelionei išvis nieko nebuvau girdėjęs. Ji šiek tiek primena "tą bažnytėlę virš Vila Franco do Campo" San Miguel saloje.

Sustojame ir Miradouro das Lagoinhas, 37.007968, -25.088158.

Atvažiuojame iki vienos gražiausių salos vietų. Ji net neturi pavadinimo ! Bet vaizdas į St.Lawrence paplūdimį, 36.997323, -25.056994, nuostabus 😍

Iš tiesų, tai ne tik atvažiuojame, bet ir ateiname. Nes norint pasiekti šią vietą, reikia palikus motorolerį dar šiek tiek ir paeiti. Bet tikrai verta 😍

Toliau važiuojame pro Miradouro do Barreiro, 36.990148, -25.061265. Bet ši vieta blanki.

Kitas mūsų tikslas, viena salos įžymybių-Poço da Pedreira, 36.981505, -25.060128.

Tai įspūdinga uola. Saulei tekant, ji atrodo ypatingai gražiai 😍
    Yra staleliai poilsiui, galima pailsėti.

Privažiuojame dar vieną nuostabią vietą, kuri net neturi pavadinimo, 36.982928, -25.055565.

Tai vaizdas į tą patį St.Lawrence paplūdimį, bet jau iš kitos pusės.

Į patį paplūdimį net nesileidome, nes visas grožis iš čia, o ryte maudytis dar nesinorėjo.
    Netoli ir Miradouro St.Lawrence, 36.982427, -25.047942. Bet vaizdas čia jau šiek tiek prastesnis.

Prie pat jo stovi policininkas, kuris tolimesnį kelią uždaręs dėl kelyje vykstančių (taip supratome) kažkokių varžybų.
    Ką padarysi, bandome ieškoti aplinkelio.
    Stojame Miradouro da Pedreira da Tia Raulinha, 36.935805, -25.020428.

Netoliese dar viena iš gražiausių salos vietų - Farol de goncalo velho. Kitaip dar jį rašo kaip Farol da Maia, 36.929719, -25.016171.
    Nepaprastai gražus vaizdas į švyturį 😍

Tai Ponta do Castelo vietovė, 36.930303, -25.018904. Čia pat ir Fábrica da Baleia do Castelo, 36.928493, -25.017126. Buvusio banginių fabriko likučiai.
    Leidžiamės iki Aveiro Cascade, 36.948086, -25.020908.
    Tai krioklys, bet jis beveik be vandens, todėl gana blankus.

Yra galimybė užlipti aukštyn ir pasigrožėti panoraminiu vaizdu (Miradouro Ponta do Cedro), bet reikėtų daugiau laiko, jėgų ir noro. Pirmojo mes tikrai neturime, antro gal ir pakaktų, o trečias ir yra didžiausia problema 😃
    Jei kas bandytų, pėsčiųjų tako sankirta su keliu čia: 36.945147, -25.01648 (nuo čia reikėtų kopti palikus automobilį).
    Mes apsiribojam gražia vietove apačioje.

Kodėl man taip patiko Santa Maria?
    Jei Jūsų dar neįtikino nuotraukos, paaiškinsiu. Sala tikrai netinka mažiems vaikams ar jaunimui, kuriems reikia pramogų, veiksmo. Tačiau čia alsuoja ramybė ir dvelkia jaukumas. Žmonės sveikinasi vieni su kitais. Net mums, svetimšaliams, važiuojantiems motoroleriu, kelio darbininkai mojavo ir net plojo ! O ir kalbama, kad žmonės čia itin draugiški. Bet labiausiai mane sužavėjo kraštovaizdis 😍 Daugybė baltai-mėlynų namelių išsibarsčiusių tolumoje. To nėra jokioje kitoje saloje. Čia dominuoja vienkiemiai !!! Kaimynai matyti, bet jų namai pagarbiais atstumais, užtenka privatumo, bet nesijauti vienišas. Viskas atrodo maždaug taip, kaip sekančioje nuotraukoje. Tik kažkodėl nuotrauką padariau ne toje vietoje, šiaip dominuoja daugiau mėlynos spalvos namų "priemaiša" su balta.

Atvažiuojame į dar vieną iš pagrindinių salos lankytinų vietų, Ribeira de Maloás, 36.93055, -25.064413.

Tai krioklys, šiek tiek primenantis Skaftafell krioklį Islandijoje. Tik vandens labai mažai 💦

Ko gero, neilgas takas link jo (reikia ir šiek tiek paeiti, negalima privažiuoti visai prie jo), net įspūdingesnis už jį patį 😍

Važiuojam toliau. Galima pailsėti ar pavalgyti Recreational Forest Reserve of Fontinhas parke, 36.961311, -25.073971.

Bet mus domina čia esantis Viewpoint Miradouro das Fontinhas, 36.965972, -25.078809.

Sekantis stabtelėjimas Miradouro da Pedra Rija, 36.97581, -25.076011.

Atvažiuojame į Pico Alto, 36.982852, -25.090902.

Tai aukščiausias salos taškas (587 m). Nuostabus vaizdas į visas puses 😍

Čia prasideda ir trasa PRC02SMA. Žiedinė. 6,2 km. 2 val. Reitingas 3,77. Vidutinio sunkumo (Žemyn apie 230 m., ir aukštyn tiek pat).
    Nu kaip gi "užskaitysim" salą nepraėję, nei vienos trasos? 😃
    Ji suką ratą. Iš pradžių nuo viršūnės tolstama šiek tiek leidžiantis žemyn. Po to nusileidimas staigesnis. Tada grįžtama per medžiais apaugusį šlaitą ir tada vėl aukštyn. Trasa gera. Tiek vaizdais, tiek mišku 😉

Šioje trasoje buvo labai daug "vandens uogų". Jų yra visose salose, bet šioje trasoje buvo ypatingai daug. Kas tai? Iš pirmo žvilgsnio tai paprasčiausia žemuogė. Tiesą pasakius ir iš antro 😊 Netgi ir iš trečio 😃 Žodžiu, jų išvaizda visiškai atitinka žemuoges ir prie to jos dar labai didelės, išvaizdžios 😍 Kai pirmą kartą jas pamatėm, nedvejodami puolėm valgyti. Deja, jos tokios.. Be skonio. Vandeningos 😔 Vietiniai jas vadina "vandens uogomis" dėl to, kad jos dažnai auga žygių trasose ir jei trūksta geriamo vandens, jos gali jį atstoti.

Važiuojame toliau.
    Buvau pasižymėjęs kaip gražų vaizdą šias koordinates: 36.974201, -25.092461. Bet nesu tikras ar tai tas pats vaizdas, kuris matomas sekančioje nuotraukoje. Gali būti, kad tai fotografuota tiesiog pakeliui.

Sustojame dar vienoje "atvirutėje"-Miradouro da Macela, 36.954169, -25.10359.

Tai vazdas į Praia Formosa paplūdimį.

Šį kartą leidžiamės jau ir į patį pliažą. Maudomės jame 😎
    Praia Formosa, 36.951199, -25.098031.

Prie pat jo ir Fort of São João Baptista of Praia Formosa likučiai, 36.951562, -25.101144. Bet nelabai mes supratom, kas ten svarbiausia ar gražiausia.

Gali būti, kad gražus vaizdas atsivertų pasiekus Forte da Prainha, 36.95247, -25.106645, bet mus jau ima spausti laikas, ji pasiekiama tik pėsčiomis, todėl iki šios vietos neinam.

Bet dar norėtųsi pasiekti Gruta do Figueiral urvą.
    Einant pėsčiomis nuo Praia Formosa link Vila do Porto jis būtų pakeliui. Tuo pačiu tai būtų ir viena iš salos trasų. Bet ji linijinė, reikėtų dar ir atgal grįžti. Rizikuoti nespėti į lėktuvą nesinori. Dėl to važiuojame iš kitos pusės, nuo kurios urvas pasiekiamas lengviau 😉
    Pirmiausia reikia pasiekti Pedreira do Campo, 36.947304, -25.135517.
    Graži vieta, bet privažiavimas labai prastas. Toks prastas, kad paliekam motorolerį ir einam pėsčiomis.

Tada einam taku iki Gruta do Figueiral, 36.949166, -25.127736.
    Pasiekti pavyksta. Urvas tai nelabai.

O va pakrantė, graži.

Paskutinis tikslas saloje Forte de São Brás, 36.946162, -25.146911.
    Tai tvirtovė jau pačiame Vila do Porto miestelyje.

Prieš tai dar sustojome paprastoje mažoje parduotuvėlėje (didelių Santa Maria saloje ir nėra). Kainos labai nustebino. Mango ir apelsinų sulčių 1,5 ltr. butelis vos už 0,50 cnt. !!! Nepasižymėjau kiek kainavo, bet dar pirkome ledų, kurie taip pat buvo labai skanūs ir labai pigūs. Tokių kainų per 5 savaites Azorų salose daugiau niekur nematėme. Tai dar viena priežastis, kodėl verta rinktis šią salą 😊
    Dabar reikia gražinti motorolerį. Bet prieš tai reikia pripilti kuro.
    Kolonėlės saloje tik 2 ar 3. Visos jos Vila do Porto miestelyje. Turėkite tai omenyje, jei ruošitės išvažiuoti iš miestelio tuščiu baku.
    Mes išvažiavome pilnu, bet važinėjome visą dieną dviese ant vieno motorolerio, be veikiančio daviklio, todėl kiek nerimaujame, kad kuras nesibaigtų dar jos neradus.
    Šiek tiek paklaidžiojame ieškodami, bet viskas baigiasi sėkmingai. Pripilame sklidiną baką. Tilpo 4 ltr. Sumokam 6 eurus. Kiek pravažiavom kilometrų nežinom, nes kaip sakiau, davikliai neveikė.
    Skambiname motorolerio savininkui, žinom, kad jų būstinė ir yra šiame miestelyje. Sakom, jei nuvešit mus iki oro uosto, motorolerį galim gražinti čia. Taip ir sutariam 👌
    Už keliolikos minučių mes jau oro uoste.
    19.55 val. turi kilti lėktuvas, bet vėluoja.
    Pasirodo, vienam iš salos gyventojų prireikė medikų pagalbos. Saloje nėra ligoninės, todėl pirmiausia greitoji privažiavo prie lėktuvo. Ligonis neštuvais buvo įneštas į lėktuvą ir paguldytas su visais neštuvais ant kėdžių. Nieko panašaus nebuvau matęs. Dėl to šiek tiek vėlavome išskristi. Tokia specifika šiose salose. Tai priežastis, kodėl ši sala tinkama ne visiems 😊
    Už 20 min., pilni įspūdžių, leidžiamės Ponta Delgadoje, San Miguel saloje, kurioje turime nakvynės vietą.
    Sala nuostabi 😍 Pradėdamas planuoti kelionę į šią salą žiūrėjau kaip į: "aštuonios aplankytos salos, tai ne visos devynios. Negi dėl vienos salos atsisakyti idėjos aplankyti visas salas?". Bet dabar manau, kad tai buvo vienas geriausių sprendimų šioje kelionėje 👍 Jei kada nuspręsčiau sugrįžti į Azorų salas, nors jau ir esu buvęs, į savo planus būtinai įtraukčiau apsilankymą Santa Maria saloje ir dar kartą 😍
    Rytoj skrendam į trečiąją mūsų kelionės metu lankomą salą-Terceirą. Ironiška, bet būtent taip ir verčiasi jos pavadinimas-"trečioji" 😊 Norit pažinti ir ją? Apie tai, kitas aprašymas 😉