Azorai 2021. Pico sala

Pico salos pavadinimas itin akivaizdus. Išvertus iš portugalų kalbos tai reiškia "viršūnė". O "viršūnė" todėl, kad šioje saloje yra aukščiausias Portugalijos taškas - Pico kalnas.
    Jos aukštis yra 2351 m virš jūros lygio.
    Tačiau neapsigaukit, nors vertinant kalnų masteliais šis aukštis neatrodo didelis, tačiau būtent ši viršūnė įtraukta į Gineso rekordų knygą !!! 😵
    Kodėl?
    Tai kalnas su didžiausia povandenine dalimi - 6098 m. !!! Jei sudėtume povandeninę dalį su išorine, kalnas nedaug nusileistų net Džomalungmai !!!
    Pico sala taip pat garsėja savo vynu ir jo gamybos tradicijomis. Vynuogynai įrengti tarp bazalto akmenų labirintų. Tai ne tik sukuria palankias sąlygas vynmedžiams kaupti ir generuoti šilumą, bet ir išskirtinį salos peizažą. 2004 m. Pico salos vynuogių auginimo kraštovaizdis UNESCO buvo paskelbtas pasauliniu žmonijos paveldu. Verdello veislės vynai yra žinomi visame pasaulyje.
    Pico sala taip pat ypatinga tuo, kad būtent pro jos pakrantes praeina banginių migracijos kelias. Vos 5 km nuo pakrantės, vandenyno gylis viršija kilometrą, todėl Pico sala laikoma tinkamiausia stebėti banginius.
    Ankščiau čia klestėjo ir banginių žvejybos pramonė, tačiau dabar ji uždrausta. Lajes ir San Roco miesteliuose liko tik tai primenantys muziejai.
    Pico salai priskirta pilka spalva. Gali būti, kad dėl ganėtinai šykštaus spalvoms kraštovaizdžio. Pico ugnikalnis nulėmė, kad saloje dominuoja juodai-pilki lavos akmenys.
    Salos ilgis 42 km. Plotis 15 km.
    Forma šiek tiek primena netoliese esančios Sao Jorge salos kontūrus, tačiau čia nėra tiek daug ir taip ryškiai išreikštų "fajų", o kartu ir itin stačių įkalnių ar nuokalnių. Važinėjimas saloje čia paprastesnis.
    Galbūt tai viena ir priežasčių, kodėl čia ir gyventojų daugiau - apie 15 000.
    Kita priežastis - itin artima Faial salos kaimynystė, su kuria susisiekimas itin greitas ir paprastas.
    Kaip bebūtų keista, tačiau mes visas pagrindines salos įžymybes "paliksime ramybėje" 😋
    Banginių stebėjimas, kaip ir pats plaukiojimas vandenynu, mus ne itin vilioja.
    Pico kalno atsisakėm manydami, kad kažką panašaus patyrėm kopdami į Teidės ugnikalnį Tenerifėje, todėl pasinaudojom proga sutaupyti vieną dieną, nes šiam žygiui reikėtų skirti ją visą. Prie tokio sprendimo prisidėjo ir tai, kad kopti leidžiama tik grupėmis, lydimoms gido. O mes kopdami mėgstam eiti savo tempu ir mėgautis laisvės pojūčiu 😎
    Na, o vyno, nors ir nesame itin dideli jo ekspertai, gal ir paragausim 😊
    Sunkiausia dalis ta, kad parduotuvėse vyno rūšių tiek, kad geriau net nepradėti rinktis, o imti pirmą pasitaikiusį 😃 Vynas neskirstomas, kaip pas mus: į sausą, pusiau sausą, pusiau saldų, saldų. Vyną jie skirsto kitaip: prie žuvies, prie jautienos ir t.t. Žodžiu, jei nevalgai, tai ir vyno gerti nereikia 😃
    Bet tai nereiškia, kad šioje saloje mes tik "dėl pliuso". Nors praleisime joje tik 2 paras, tačiau jos bus ganėtinai įtemptu tempu 😉

26 kelionės diena, 2021-08-21

Keltas iš Velas (Sao Jorge sala) išplaukia 11 val.
    Į Madalena (Pico sala) atplaukia 12.20 val.
    Tai nėra vienintelis keltas per dieną, bet jis mums labiausiai tiko.
    Beje, 30 min. jis vėlavo tiek atplaukti, tiek išplaukti. Gal kam tai bus aktualu planuojant laiką, vėlavimas neturėtų stebinti.
    Bilietas kainavo 10,50 eur. žmogui.
    Dėl bangavimo žmonai buvo šiek tiek negera. Tai paaiškina, kodėl mes atmetėme banginių stebėjimą 😉
    Šioje saloje vėl važinėsim automobiliu.
    Jis rezervuotas „Terauto”. Tai "Toyota" atstovybė, kurios pagrindinė veikla automobilių pardavimas ir priežiūra, tačiau kartu jie "Toyota" automobilius ir nuomoja.
    Mes užsakėme "Toyota Aygo" (25 eurai už dieną).
    Pasirinkome ir papildomą draudimą (+5 eurai dienai), kuris frančizę sumažina iki 1000 eurų. Mūsų matematika paprasta, turima kredito kortelė dengia frančizę iki 1500 eurų, todėl esame 100 proc. apsaugoti 😎
    Galima užsakyti paslaugą, kad automobilį pasiimti uoste, tačiau tai kainuoja 10 eurų (dar 10 eurų, jei ir grąžinama uoste). Bet bendrovės būstinė yra pačioje Madalenoje, kuri yra nedidelė, todėl mums pasirodė kvaila šią paslaugą užsakinėti. Einame iki ofiso pėsčiomis.
    Įdomu tai, kad automobilis buvo paliktas lauke, atrakintas, o visi paruošti dokumentai jo viduje. Žodžiu, gavome automobilį nesutikę darbuotojo, nepadėję nei vieno parašo ir net nesumokėję pinigų !!! 😲 Pasitikėjimas beprotiškas.
    Kai tarėmės telefonu, dar paklausiau, o kas bus, jei defektų bus daugiau, nei jūs pažymėjote? Sako, nusifotografuok ir viskas, parodysi grąžindamas 😊
    Kadangi jau pietų metas, tai prieš pradėdami pažintį su sala, parduotuvėje nusiperkame grilyje keptą karštą viščiuką ir užsukame į čia pat Madalenoje esantį parkelį pavalgyti - Quinta Do Rosas, 38.526183, -28.494419.
    Jo ir paskirtis tokia, poilsiui, pavalgymui, prie lankytinų vietų jo nepriskirčiau.
    Pirmasis "tikras" lankomas objektas Paisagem da Cultura da Vinha da Ilha do Pico, 38.551635, -28.468114.
    Tai vynuogynų kraštovaizdis. Tačiau čia nėra nei kažkokio vaizdo, nei taško, todėl jį tik pravažiuojame. Kitoje salos vietoje bus gerokai įspūdingesnių vynuogynų kraštovaizdžių.
    Sustojame prie Lava cliffs of Cachorro, 38.556986, -28.455514.
    Tai lavos tėkmės suformuoti dariniai vandenyno pakrantėje. Bet jie irgi nepasirodė labai išvaizdūs.

Stabtelime prie malūno, apžvalgos aikštelėje, 38.523365, -28.310592.
    Bet ir čia įspūdis blankokas, nors nuotrauka nebloga gavosi.

Pažinties su sala pradžia ne itin vykusi.
    Apsižiūrim, kad šiandien gana saulėta diena. Mes saloje būsim tik 2 paras. Nežinome koks oras bus rytoj. Todėl kylame į kalną, nenorėdami rizikuoti ir visko palikti vien tik likimui.
    Pakeliui sustojame apžvalgos aikštelėje be pavadinimo, 38.482315, -28.291006.
    Pasigrožime ir judame toliau.

Lagoa do Capitao, 38.486506, -28.318379.
    Čia turėtų būti itin gražu: pievoje prie ežero besiganančios karvės ir Pico viršūnė horizonte. Tačiau šiandien pati viršūnė skendi debesyse, o karvės irgi nuėjusios į kitą pusę 😊

Vis dar manydami, kad šiandien oras visai neblogas, važiuojame į kitą kalno pusę. Dažnai būna, kad kitoje kalno pusėje oras būna kitoks.
    Taip ir atsitinka, artėjant prie Casa da Montanha, 38.470791, -28.426489, matome, kad čia oras daug geresnis. Nors pačios Pico viršūnės nesimato, tačiau vaizdas į Madaleną ir Faial salą - labai geras 😍 Nuotraukos to net neperteikia.

Žinoma, galėtų būti ir dar geresnis, bet aš džiaugiuosi ir tuo, nes rytoj viso to nebebūtų buvę matyti 😉
    Nuo čia prasideda ir žygiai į Pico viršūnę. Įdomu, ar šiandien žygeiviams, pasiekus viršūnę, jie atsidurtų virš debesų, ar ne?

Nors ir debesuota, bet nusprendžiame važiuoti į kitą salos pakraštį per kalnus.
    PR19PIC Caminho das Lagoas. Linijinė. 22 km. 7 val. Reitingas 3,37. Tako pradžia 38.470663, -28.302151. Pabaiga 38.443430, -28.108314.
    Nors tai pėsčiųjų trasa, bet kaip ir dažnai yra Azorų salose, čia leidžiamas ir automobilių eismas. Netgi kelias asfaltuotas, nors jo kokybė ir ne visur gera.

Lagoa do Caiado, 38.458089, -28.249421, taip pat trasos dalis.

Esu pasižymėjęs, kad verta išsukti ir iki Caldeira, 38.426362, -28.132602. Tačiau kelio danga vis prastėja ir prastėja, debesų daugėja, o oras darosi net labai blogas: lietus ir vėjas. Matomumo beveik nelieka. Važiuojame itin lėtai.
    Taip bevažiuojant, užsidega benzino įspėjamoji lemputė !!! Automobilį gavome ne su pilnu baku, kaip įprasta, o tik su puse. O važiuojant tokiomis sąlygomis ir tokiu režimu, sąnaudos didelės. Artimiausia kolonėlė Sao Roque !!! Tolokai. Stresuojam 😳
    Šiaip taip nusikapstom iki mūsų nakvynės vietos.
“Pico da Saudade”. Užsakėme per „Booking“. 92,40 eur. už 2 naktis su pusryčiais.
    Puikus pasirinkimas: patogūs kambariai, ramybė, puikūs pusryčiai. Rekomenduoju 😉

27 diena, 2021-08-22

Tęsiam Pico apžiūrą, nors tai padaryti ne taip paprasta. Šiandien taip pat lietinga ir debesuota diena. Bent jau ryte.
    Bet pirmiausia mums reikia kuro.
    Atvažiuojame į Sao Roque.
    Kolonėlė nedirba - sekmadienis !!! 😲
    Klausinėjame vietinių, juk iki Madalenos tikrai nebenuvažiuosim. Vieni jų, palydi mus iki kitos kolonėlės-veikiančios ir sekmadieniais 👍
    Esu pasižymėjęs vieną nedidukę pėsčiųjų trasą netoliese.
    PRC08PIC Ladeira dos Moinhos. Žiedinė. 3,4 km.1,15 val. Reitingas 3,60. Lengva (aukštyn 150 m. ir žemyn tiek pat). Tako pradžia 38.513284, -28.303378.
    Tačiau debesuota, lietinga, todėl bandome apsižiūrėti vietovę iš automobilio. Trasa vingiuoja kaimeliu, todėl nors pravažiuoti ja ir negalima, bet ji net keliose vietose kertasi su keliais ir gatvėmis, todėl ją užskaitau kaip pamatytą, bet nepraeitą.

Lietingu oru reikia ieškoti kitų alternatyvų trasoms.
    Museu Da Indústria Baleeira, 38.529451, -28.321820.
    Banginių muziejus. Dirba nuo 10 val. iki 17.30 val. Nedirba tik pirmadieniais.
    Mums pasiseka, nors įėjimas ir taip nėra brangus, vos 2 eur. žmogui, bet sekmadieniais išvis nemokamas. Tai mums kompensacija už sekmadienį nedirbusią benzino kolonėlę 😊
    Kažko stulbinančio iš šio muziejaus nereikia tikėtis, bet buvo įdomu. Ypač patiko demonstruojamas filmas, nors paprastai muziejuose juos praleidžiam 😊
    Daug kam, kaip ir man, iškyla klausimas, kuo šis muziejus skiriasi nuo esančio Lajes mieste?
    Dabar žinau, šis muziejus yra banginių PRAMONĖS. Čia yra įrenginiai, technika, katilai ir panaši įranga banginiams apdoroti. Lajes mieste esantis, visiškai kitoks.

Nors oras jau po truputį taisosi, bet mes tęsiame muziejų lankymą.
    Museu do Vinho do Pico, 38.536205, -28.516373.

Dirba nuo 10 val. iki 17.30 val. Nedirba tik pirmadieniais.
Pasirodo ir šis sekmadienį nemokamas (įprastinė kaina taip pat 2 eur.) 👍
    Graži teritorija. Tik labai gaila, kad dėl Covid-19 neveikė interaktyvūs stendai su galimybe užuosti ir atskirti vynuogių, bei vyno rūšis.
    Kaip matote, šioje salos dalyje jau ir oras ne tik kad neblogas, bet ir visai geras 😊
    Stabtelime prie vieno iš daugybės čia esančių malūnų.

Naudodamiesi tuo, kad oras čia tikrai geras, atvažiuojame prie trasos.
    PR05PIC Vinhas da Criação Velha. Linijinė. 6,9 km. 2 val. Reitingas 3,55. Tako pradžia 38.486276, -28.539048. Pabaiga 38.527389, -28.536135.
    Būtent ši vietovė ir yra UNESCO dėmesio centre dėl čia puoselėjamų vynuogynų.
    Visą šią trasą galima ir pravažiuoti, todėl eiti nėra būtina. Pasivaikščioti gražu ir įdomu, bet kai trasa linijinė, reiktų ieškoti būdų, kaip sugrįžti į pradinį tašką.
    Gražiausių vietų koncentracija čia: 38.512366, -28.537629.

Arba kitaip sakant, neturintiems laiko ar noro eiti trasos, pakanka atvažiuoti iki vietovės epicentre esančio Moinho Do Frade, 38.514238, -28.534067.
    Tai malūnas, vienas salos simbolių.

Keisčiausia, kad čia auga tokios mažos vynuogės, jog net nesitiki, kad jos gali būti tokios ypatingai saldžios 😍

Tęsiame savo kelionę aplink salą.
    Miradouro da Pontinha, 38.434624, -28.473943.

Miradouro dos Caetanos e piscinas naturais, 38.426117, -28.421748, reikėtų praleisti.
    Parque Florestal e Recreio do Mistério de S.João, 38.417991, -28.362620, taip pat. Na nebent išalkote ir reikia vietos pasistiprinti. Tai parkelis.
    Pasiekiame Ponta Rasa, São João Windmill, 38.413351, -28.321703.

Toliau Lajes miestelis ir jame esantis Museu dos Baleeiros, 38.396326, -28.253441.
    Tai dar vienas banginių muziejus, bet kaip jau sakiau, jis kitoks. Čia akcentuojama ne pramonė, o daug smulkių detalių.
Sekmadienį ir jo lankymas nemokamas (įprastai 2 eur.).

Smagu pasivaikščioti ir miestelio krantine.

Pačiame miestelio centre viskas susiję su banginiais: kavinės, muziejai, net viešbučių pavadinimai. Akivaizdžiai matyti ir renkamos grupės plaukimui stebėti banginių.
    Gražus vaizdas į miestelį nuo Miradouro Lajes do Pico, 38.392651, -28.249432.

Netoli miestelio esantis Ponta da Queimada, 38.385190, -28.242502, šiandien tik simbolis.
    Tai bokštelis, iš kurio ankščiau buvo stebimi banginiai ir duodami nurodymai laivams, medžiojantiems banginius.
    Pasiekiame Miradouro da Ponta do Arrife, 38.389204, -28.221891.

Buvau pasižymėjęs ir žemėlapyje nusižiūrėtą Miradouro dos Arrifes, 38.401386, -28.228545.
    Važiuojame link jo. Iš pradžių keliukas geras, tik gana siauras. Pradėjus važiuoti jis staigiai šauna stačiai aukštyn, o kelio būklė tokia pat progresija prastyn 😩
    Suprantu, kad sustoti negalima, atbuliniu į stačią nuokalnę važiuoti per daug rizikinga ir sudėtinga, o apsisukti nėra kur 😲
    Bandau aplenkti keletą duobių, greitis sulėtėja, automobilis ima kastis, per statu 😖
    Sustojam. Laikau tiek užtraukęs rankinį, tiek ir koja stipriai nuspaudęs stabdį.
    Žmonai liepiu išlipti, po ratais pakišti akmenų. Tada išlipu ir aš.
    Apsižiūrėjęs randu, jog šalia kelio esantys ganyklų stulpai išsikeliantys - tai varteliai gyvuliams suvaryti.
    Pasinaudodamas tuo, atsargiai apsuku automobilį pievoje ir atsargiai nusileidžiame į pagrindinį kelią.
    Ne !!! Daugiau į kalnus šioje saloje nebekilsim !!! 😋
    Visai nedaug pavažiavus, labai gražūs 2 "miradorai", apie kuriuos net nežinojau. Čia vienas jų.

Taip pasiekiame Farol da Ponta da Ilha, 38.412671, -28.030550.

Kiek sunkiau sekėsi rasti Miradouro/Viewpoint Ponta da Ilha, 38.419104, -28.053383.
    Esmė tokia, kad reikia truputį paeiti ir pėsčiomis, o navigacija taip susukusi "kažkokius makaronus", kad sunkiai suprasti buvo galima.

Beveik jau apvažiavus visą salą ratu, pats laikas būtų pamankštinti ir kojas 😊
    PR18PIC Nove Canadas da Ribeirinha. Linijinė. 8,7 km. 4 val. Reitingas 4,09. Lengva (žemyn apie 400 m.). Tako pradžia 38.444008, -28.11417. Pabaiga 38.440753, -28.056448.
    Reitingas vienas aukščiausių iš visų trasų Azorų salose. Tokios trasos praleisti negalima 😊
    Viską apsunkina tai, kad trasa linijinė, gana ilga ir nusileidimas gana didelis, todėl eiti pirmyn-atgal, reikėtų labai daug laiko.
    Viską išgelbėja žmona. Ji džiaugiasi galimybe, geriau laukti manęs prie jūros-pliaže, nes būtent ten ir yra trasos pabaiga. Pakrantėje ir oras visiškai neblogas, skirtingai, nei trasos pradžioje.
    Iš pradžių įspūdis ne koks, aukšta šlapia žolė. Nemaža trasos dalis sutampa su keliukais ir gatvelėmis. Trasa ne visur gerai pažymėta.
    Pradžioje reikėtų būti ir itin atidiems, nepraeiti nežymios nuorodos į panoraminį vaizdą (į pakrantę), 38.446797, -28.105548. Ši vieta už trasos ribų, bet visiškai šalia. Nuoroda nežymi ir jos galima nepastebėti. Gražiu oru ir vaizdas būtų gerokai įspūdingesnis.

Netoliese ir dar vienas panoraminis vaizdas (į kaimelį), 38.443399, -28.103902. Ech, tas oras.

Po to takas vingiuoja žemyn per keliukus, laukus, vynuogynus.
    Ėjimas itin lengvas.
    Kiek suvalgiau vynuogių, net neklauskit 😋

Pakrantės vaizdingos, o kaimeliai jaukūs.

Jau beveik nusileidus, "miškas".

Patenki ir į "lavos labirintą", kol galiausiai išlendi į "finišo tiesiąją".

Vynuoges jau minėjau ar ne? Jų išties be proto daug 😍
    Apibendrinant, trasa gal ir nėra pati geriausia, bet tikrai nuostabi. Labai daug skirtingo pobūdžio atrakcijų, o ėjimas labai lengvas. Geresnis oras galėtų įspūdį dar pagerinti, bet jei reiktų rinktis, geriau jau eiti per vynuogių sezoną 😃
    Grįžtant į nakvynės vietą, bandome apžiūrėti Miradouro da Ponta do Espigão, 38.445319, -28.119470 ir Miradouro da Terr' Alta, 38.445983, -28.118322. Jie šalia, bet abu aukštai, todėl skendi debesyse.
    Užtat pamatom Miradouro Santo Amaro, apie kurį net nebuvau girdėjęs.

28 diena, 2021-08-23

Dieną pradedame nuo Miradouro Parque Florestal da Prainha, 38.491163, -28.248747. Parque Florestal da Prainha, 38.486592, -28.241895 ir 38.489585, -28.241393. Ponta do Misterio, 38.491231, -28.239655.
    Tai viena ir ta pati vietovė. Nei vienas iš apžiūrėtų taškų nepaliko įspūdžio.
    Blankus prisiminimas ir iš sekančios apžvalgos aikštelės, 38.503083 -28.285695.

Bijodami pavėluoti, išvažiavome kiek per anksti, todėl visa valanda ankščiau atsiduriame ir Gruta das Torres, 38.494342, -28.502385.
    Tai lavos urvas. Ekskursijos trukmė apie 1 val. - 1 val. 30 min. Ekskursija galima tik su gidu. Bilieto kaina 8 eurai žmogui.
    Be išankstinės rezervacijos pakliūti - jokių šansų. Mes užsakėme net prieš keletą mėnesių.
    Mūsų užsakytas laikas 11.45 val.

Šiek tiek baiminomės, kad tai gali būti labai panašu į Algar do Carvao Terceiroje ir Caldeira Graciosoje, bet be reikalo.
    Iš pradžių - trumpas instruktažas. Reikia užsidėti šalmus, duoda prožektorius. Jau vien tai intriguoja 😎
    Urvas natūralus. Pasakojimai taip pat įdomūs.
    Bet labiausiai sužavi TYLA !!! Vienu metu gidė visiems liepė patylėti ir išjungti prožektorius. Keletą akimirkų buvome aklinoje tamsoje ir visiškoje tyloje. Neįtikėtina, kad tokie paprasti dalykai, gali palikti tokį įspūdį !!! 😍

Čia gamtos meno kūrinys - "Mona Liza" 😎

Puiki ekskursija ir nuostabi vieta 👍
    Dabar mes turime skubėti, nes baigiasi mūsų automobilio nuomos terminas.
    Automobilio pridavimas itin sklandus. Sumokėjome pinigus, palikome raktelį ir viskas, niekas į automobilį net nepasižiūrėjo. Taip ir liko mūsų sutartis įvykusi, bet nepadėjus nė vieno parašo 😊
    Puiki įmonė, visos sąlygos klientui jaustis komfortabiliai ir saugiai.
    Viso saloje pravažiavome 307 km. Kuras čia, kaip ir kitur, po 1.522 euro. Viso jam išleidome 30 eur.
    Skubame į keltą. Kelsimės į Faial salą. Ji visiškai šalia. Susisiekimas su ja paprastas. Keltų daug. Tačiau jei nespėsime į artimiausią - 15 val., kito teks laukti iki 18 val.
    Kas dar užstrigo saloje, tai... ŽIURKĖS !!! Ne, jų pačių mes nematėme. Bet visoje saloje itin daug pakelės plakatų, įspėjančių apie jas. Tiesą pasakius, aš ne visiškai supratau, kokia jų paskirtis. Gal įspėti vairuotojus, kad jos gali išbėgti į kelią? O gal, kad jų naikinimui naudojami nuodai? O gal ir dar kokia kita? Faktas tik tas, kad tų plakatų tikrai daug. Pasitaikydavo tokių ir kitose salose, bet tik vienas kitas. O šioje saloje, ypatingai daug.
    Buvau surinkęs informaciją ir apie salos kempingus.
Nors mums jos neprireikė, bet gal kam nors pravers.
    Parque campismo das Lages, 38.393252, -28.250395.
    Formosinha camping park, 38.550904, -28.504718.
    Parque de Campismo Municipal da Furna, 38.534832, -28.336831.
    Tik turėkite omenyje, kad šioje saloje jie kiek brangesni, nei kitose 😏
    Sala visiškai pateisino lūkesčius. Nors čia tikrai viskas sukasi apie "3 banginius": Pico viršūnę, vyną, bei plaukimą stebėti tikrų banginių, tačiau ir be to šioje saloje tikrai rasite ką veikti 😎 Ypač geru oru 💛