Azorai 2021. Graciosa sala

Graciosa-viena mažiausių Azorų salyno salų. Ji vos 10 km. ilgio ir 7 km. pločio. Gyvena čia tik apie 4100 gyventojų. Ji viena ir žemiausių, aukščiausia jos viršūnė siekia vos 402 metrus.
    Kartu ji ir viena atokiausių. Ją iš tiesų ne taip paprasta aplankyti. Esmė ta, kad keltai čia atplaukia ne kiekvieną dieną, o lėktuvai visada skrenda per Terceiros salą. Kitaip sakant, jei jūs norite čia patekti arba iš čia išskristi lėktuvu, visada bus tarpinis sustojimas Terceiroje. Dėl šios priežasties ir bilieto kaina nebus pati pigiausia. Keltu plaukti reiškia, kad neišvengiamai čia reikės daryti mažiausiai vieną nakvynę, kurios beje, čia labai brangios, o pasirinkimų labai mažai. Kadangi sala maža ir veiklos čia nedaug, tai daugelis jos neįtraukia į savo planus būtent dėl sudėtingumo viską suderinti ir dėl to, kad nenori mokėti brangiai už vienos dienos išvyką arba užstrigti čia kelioms dienoms.
    Mūsų atveju, mes gana stipriai rizikavome. Esmė tokia, kad keltų grafikas paskelbiamas kiekvienais metais maždaug tik apie kovo mėnesį. Tuo tarpu lėktuvo bilietus, norint turėti ne tik didesnį pasirinkimą, bet ir patrauklią kainą, reikėtų užsakyti ankščiau. Gali susiklostyti taip, kad nors salos apžiūrai pakanka net ir gero pusdienio, bet, nusipirkus lėktuvo bilietą, kovo mėnesį gali sužinoti, kad keltas iš salos bus tik po 2 ar net 3 dienų. Tada reikėtų arba pirkti brangesnius lėktuvo bilietus išvykimui, dar tikintis, kad jie neišpirkti. Arba praleisti čia visą tą laiką, nors veikti tiek laiko čia nėra ką.
    Mums pasisekė, paskelbus keltų plaukimo grafiką paaiškėjo, kad jis mums tinka idealiai, ryte atskrendame į salą lėktuvu, o tos pačios dienos vakare iš jos išplaukiame keltu. Sėkmė-kelionių sudėtinė dalis 😎
    Vėliau, Sao Jorge saloje, sutikome vieną keliautoją, kuris mums labai pavydėjo, nes jis labai norėjo į Graciosa salą, bet lėktuvo bilietų išvis nebebuvo, o keltų grafikas tiek atvykimui, tiek išvykimui, buvo itin neparankus. Dėl to jis ieškojo "šaudyklinių" bilietų net nebežiūrėdamas į kainą, t.y. skristi į kitas salas, kurios jam visai nereikalingos, bet iš jų tikintis paprasčiau nusigauti į Graciosą. Nesigilinome labai, bet supratau, kad dėl to jis net kelias papildomas dienas praleido Sao Jorge saloje.
    Graciosa sala išskirtinė ir tuo, kad tai sala, kurioje išnaudojama geoterminė energija. Dėl to ją būtų galima vadinti "žaliąja". Bet kadangi "žalia" spalva priskiriama San Miguel salai, tai Graciosai priskirta balta spalva. Tai siejama su pavadinimo vertimu-"gracingoji".
    Be to, Graciosa vienintelė sala be San Migelio, kurioje galima maudytis terminiuose vandenyse. Tokių versmių yra dar ir Flores saloje, bet jos sunkiai pasiekiamos ir maudytis netinkamos.

21 kelionės diena, 2021-08-16

08.25 val. iš Terceira salos kylame su “SATA”. Oficialiai leistis Graciosa turėjome 08.55 val. Taigi, turėtų būti laikoma, kad skrydis trunka 30 min. Tačiau realiai pats skrydis truko tik 15 min. Keltas šį atstumą plaukia apie 3 val.
    Kadangi sala nedidelė ir neaukšta, tai vėl planuojame važinėti motoroleriu. Jų nuomos kompanijų pasirinkimas itin mažas. Vienintelė vieta, kur tai galima padaryti, yra „Medina&Filhos Unipessoal LDA”.
    Bijodami, kad motorolerių gali neužtekti, užsakėme iš anksto internetu. 125cc galingumo, kokio gamintojo neaišku. Vėliau kilo įtarimų, kad greičiausiai ir galingumas mažesnis, nes ne itin "traukė", bet pasirinkimo nebuvo.
    Didelis pliusas, kad yra galimybė nuomotis tik pusei dienos, t.y. ne 24 val. kaip įprasta, o tik 12 val. Tuomet ir kaina mažesnė-18 eurų. Mūsų atveju, toks variantas mums tiko idealiai. Nors iš pradžių-atvažiavus, darbuotoja mums visgi pabandė išrašyti 28 eurų sąskaitą 😜 Parodžius mūsų išankstinį susitarimą el. paštu, sąskaitą perrašė.
    Pats bendrovės radimas irgi nebuvo paprastas. Buvom sutarę, kad motoroleris mūsų lauks oro uoste. Panašiai kaip buvo Santa Maria saloje. Deja, išėjus iš oro uosto niekas mūsų nelaukė. Oro uostas nedidelis, o visiškai šalia jo pastatas su įmonės reklama. Bandėme įeiti, bet ofisas užrakintas ir net nepanašu, kad pastatas būtų naudojamas. Pasiskambinus telefonu paaiškėjo, kad jie turi "langelį" pačiame oro uosto terminale, todėl teko grįžti į jį.
    Čia reikėtų paminėti, kad buvo ir daugiau nesklandumų. Įmonė turi jau minėtą "langelį" oro uoste, dar ofisą Santa Cruz mieste ir dar vieną Praia mieste. Santa Cruz miestelis yra visai prie pat oro uosto. Tuo tarpu Praia yra maždaug už 5-6 km. El. paštu taip pat buvome sutarę, kad jei motorolerį grąžinsime Santa Cruz ofise iki 17.30 val., tai mus nuveš iki Praia miestelio, iš kurio plaukia keltai. Toks susitarimas mums atrodė idealus. Deja, pasiimant motorolerį, tyčia ar ne, bet apie tokį susitarimą niekas nebuvo girdėjęs 😏 Nieko tokio, laiko mums turėtų pakakti, nes keltas iš Praia tik 20 val.
    Tuo mūsų sunkumai nesibaigia. Mes su visu savo bagažu, važinėti su juo motoroleriu po salą, nepatogu. Bandome iškart nuvažiuoti į Santa Cruz ofisą, paprašyti leidimo palikti bagažą. Ofiso nerandame, nors bandome tiek pagal turimą adresą, tiek pagal internete rastas GPS koordinates. Susukę ne vieną ratą po miestelį, pasiklausę vietinių žmonių, ofisą šiaip taip radome. Džiaugiamės, kad taip klaidžiojome ryte, kai turime laiko į valias, o ne tada, kai ofisas užsidarinėtų (dirba iki 18 val.) ir mums reikėtų skubėti į uostą.
    Darbuotoja-mergina, sako jokių problemų, galite palikti bagažą. Bet tuo tarpu pareina vyriškis, turbūt vienas vadovų, ir pareiškia, kad nėra vietos ! Mergina žiūri į jį sutrikusi, nes vos prieš akimirką leido nematydama problemų. Vadovas, supratęs, kad susidarė kebli situacija, pakeičia savo sprendimą ir bagažą palikti leidžia 😉
    Pagaliau, įveikę visus nesklandumus, pradedame salos apžiūrą.
    Pirmasis taškas-virš miestelio esantis Miradouro de Santa Cruz, 39.081595, -28.002793.

Važiuojame toliau, link Praia miestelio. Dar viena apžvalgos vieta, šį kartą nežinomu pavadinimu, bet vaizdas jau į Praia miestelio pusę.

Į patį miestelį nesukame. Nuo jo kylame į viršų, link salos vidurio.
    Pamatome nuorodą į Furna do Abel.
    Sustojame, nes tai pažymėta kaip lankytina vieta. Bet apie ją nieko nežinojome nei prieš kelionę, nei dabar.

Kylame dar aukščiau, pasiekiame Miradouro da Praia.

Suprantame, kad nors planavome čia eiti pėsčiųjų trasą, bet mes jau esame joje !!! Kitaip sakant, trasa nėra skirta tik pėstiesiems, ji eina paprastu neasfaltuotu keliuku, kuriuo gali važinėti ir automobiliai.
    PRC02GRA Volta a Caldeira-Furna do Enxofre. Žiedinė. 10,8 km. 3 val. Reitingas 3,55. Lengva (aukštyn 60 m ir žemyn tiek pat). Tako pradžia: 39.035778, 27.987289.
    Turime galimybę ne tik sutaupyti laiko, bet ir jėgų, todėl trasa ne einame, o važiuojame. Tai žiedas aplink vulkano kraterį. Vaizdai nuo jo į visas salos puses.

Pasiekus Miradouro da Luz žiedas užsidaro.

Dabar belieka užsukti į patį kraterį.
    Nusileisti į urvą galima nuo 10 val. iki 18 val. (pertrauka 13-14 val.). Bet geriausias laikas 11-16 val., nes tuo metu į urvą patenka daugiausia saulės. Įėjimas 5 eurai.
    Žmonių beveik nėra. Darbuotojos klausiame kuo šis urvas skiriasi nuo Algar do Carvao Terceiroje. Iš jos paaiškinimo supratome, kad skiriasi tik forma, nors iš pradžių ji bandė įtikinamai teigti, kad tai visiškai kitokie urvai.
    Kaip bebūtų, visai įdomu.

Oras šiandien nuostabus. Automobilių beveik nėra. Tokia visiško atsipalaidavimo ir ramybės nuotaika. Važiavimas motoroleriu vienas malonumas 😍
    Pasiekiame Caldeirinha, 39.038250, -28.029787.
    Nuo čia vaizdas į visas salos puses taip pat nuostabus. Apeiname žiedą aplink kraterį pėsčiomis. Čia atstumas labai nedidelis, važiuoti nereikia.

Mėgaudamiesi vaizdais važiuojame toliau.
    Miradouro das Urzeiras
, 39.030561, -28.035346, nepalieka įspūdžio, panašūs vaizdai ten visur. O va netoliese esantis Miradouro da Eira, vertas išskyrimo.

Pasiekiame Farol do Carapacho/Farol da Ponta da Restinga (vaizdas į Ponta Do Carapacho ir pakrantę), 39.014091, -27.954806.
    Labai labai gražu, nors internete galima sutikti ir nusivylusių vertinimų. Taip galima būtų vertinti nebent patį švyturį.

O va pakrantės labiau nei įspūdingos 😍

Gražiausias vaizdas į Termas do Carapacho pusę.

Sekantį vaizdą aš vadinu "pasaulio kraštu".

Leidžiamės į Termas Do Carapacho, 39.012632, -27.959463.
    Ten tikimės kažko panašaus į Ponta da Ferraria San Miguel saloje, kur galima maudytis vandenyne, pašildomame geoterminėmis versmėmis.

Maudytis maudėmės, bet.. vanduo šaltokas. Gali būti, kad atvykome netinkamu laiku, per daug vandenyno vandens, versmės tokio kiekio neprišildo, reikėtų sulaukti atoslūgio.
    Šalia esantis SPA kompleksas išvis buvo uždarytas dėl Covid-19.
    Turėdami dar laiko, važiuojame į kitą salos pakraštį, nors lankytinų vietų ten ir nėra.

Taip, apvažiavę visą salą, atsiduriame Santa Cruz miestelyje, kur turime palikti motorolerį. Dar kiek per anksti, bet sala jau apžiūrėta, geriau pailsėsime pliaže prie kelto. Grąžiname. Sala tikrai maža, vienos dienos visiškai pakanka.
    Kiek kilometrų pravažiavome saloje nežinau, nes ir šio motorolerio daviklis neveikė. Galiu pasakyti tik tiek, kad kuro grąžindami pripylėme 2,3 ltr, o kokiam atstumui jo užteko, nežinau.
    Autobusų nėra, todėl bandome tranzuoti, mums reikia į uostą. Pavyksta labai lengvai. Keletas minučių ir mes jau Praia miestelyje.
    Jis ne tik uostamiestis, jis garsėja savo malūnais, kurie visai prie pat keltų terminalo.

Visiškai šalia terminalo ir miesto pliažas. Jame ir laukiame savo kelto.

Jei kas norėtų ar kam reikėtų pasilikti saloje nakvynei ir nerastų nakvynės vietų ar nenorėtų brangiai už jas mokėti, saloje yra ir pora kempingų:
    Barro Vermelho, 39.095659, -28.029246. Prie pat oro uosto. Atsiliepimai geri, raudono smėlio paplūdimys.
    Parque de Campismo do Pinheiro, 39.051466, -27.978297. Irgi puikūs atsiliepimai.
    Kelto bilietus nusipirkome internetu iš anksto, bijodami, kad nepritrūktų. Jei pirkti vietoje, kasos atsidaro likus maždaug pusvalandžiui iki kelto atplaukimo.
    Bilietai į Sao Jorge salą kainavo 32 eur. žmogui.
    Kelto atplaukimas aplamai didelė salos atrakcija: vieni išplaukia, kiti pasitinka, treti prašo, kad būtų nugabenti kroviniai į kitą salą, ketvirti ateina tiesiog pasižiūrėti. Prisirenka ir prekeivių, kurie pardavinėja arbūzus ar melionus. Žodžiu, gana didelis sujudimas.
    Keltas atplaukia iš Terceiros ir po Graciosa plauks į Sao Jorge salą.
    Prieš išplaukdami stebime neįprastą atrakciją. Keltui jau pajudėjus, bet dar esant prišvartuotam, atbėga uždusęs jaunuolis. Jis atplaukė iš Terceiros ir kelte paliko kraunamą savo telefoną. Paieškos kiek užtrunka, bet keltas nepajuda, kol telefonas nesurandamas. Jaunuolis dėkoja ir atsiprašinėja. Smagu, kad požiūris į žmogų čia svarbiausia. Beje, tą jaunuolį vėliau sutikome dar 2 salose.
    Keltas iš Graciosa (Praia) turėjo išplaukti 20.00 val., bet kadangi jis vėlavo atplaukti iš Terceiros, tai išplaukėme apie 20.30 val.
    Atitinkamai į Sao Jorge salą (Velas miestą) atplaukti turėjome 22.35 val., bet vėlavome tą patį pusvalandį.
    Graciosa sala paliko neišdildomą įspūdį. Nors viešnagė buvo trumpa, o norint ją suplanuoti reikėjo pavargti, tačiau sala itin jauki ir miela. Nedidelė, bet labai vaizdinga ir paprasta. Nepaprastai džiaugiuosi, kad pavyko ją aplankyti 😎